Hur man Jobbar Smartare inte Hårdare – Bästa Tips

bed 1979270 1280

I dagens värld förväntas vi göra saker snabbare och bättre. Att vara produktiv och effektiv är dagens ordning och att bara arbeta hårt duger inte längre. För att möta dagens krav måste du arbeta smart; smartare inte svårare är budskapet som predikas nu. Det är därför en av de bästa sakerna du kan göra för dig själv i dagens värld är att lära dig att arbeta smartare och inte hårdare.

Men även om den här sloganen finns överallt får man sällan veta hur man ska gå till väga. Du vet att du måste arbeta smartare, men hur ska du göra detta?

Detta är den stora frågan som den här artikeln kommer att besvara.

Här får du några viktiga tips om hur du kan arbeta smartare.

Betydelsen av att arbeta smartare inte hårdare – Hur man arbetar smartare inte hårdare

Innan vi går vidare måste du veta exakt vad det betyder att arbeta smartare inte hårdare.

”Arbeta smartare inte hårdare” betyder att arbeta i smarta sätt som hjälper dig att på rätt sätt använda din tid och energi för att förbättra effektiviteten och produktiviteten.

När du arbetar smart kan du slutföra dina uppgifter snabbare och mer effektivt än när du jobbar hårt. Att arbeta hårdare kräver å andra sidan mer tid och energi för att uppnå samma mål. Men den här gången kommer du inte ens slutföra gör lika snabbt som du skulle göra när du arbetar smart.

Så, att arbeta smartare och inte hårdare hjälper dig att utföra uppgifter snabbare och mer effektivt utan att tappa energi. Varför du bör arbeta smartare inte hårdare – hur Jobba smartare inte hårdare

Det är så mycket prat av att jobba smartare inte hårdare. Och detta är av goda skäl.

Att arbeta smartare inte hårdare kommer med flera fördelar. Som företagare finns det så många anledningar till varför du bör lära dig att arbeta smartare .

Följande är några av dessa skäl.

Att arbeta smart ökar produktiviteten

En av de bästa sakerna med att arbeta smartare är att det ökar produktiviteten. Det låter dig göra mer samtidigt som du minskar kostnader, tidsåtgång och arbete. Föreställ dig till exempel att du arbetar med din ekonomiska rapport och istället för att använda ett kalkylblad använder du en kalkylator.

I det här fallet kommer du att arbeta hårdare, men du kommer inte att arbeta smart. Och det kommer också att ta dig lång tid att avsluta rapporten. Om du hade använt ett kalkylblad skulle du ha fått jobbet gjort snabbare och ändå ha tid att göra andra saker.

Så istället för att slösa tid på en uppgift , att arbeta smartare ökar din produktivitet genom att hjälpa dig att få saker gjorda på rekordtid.

Att arbeta smart sparar energi

Spara energi när du arbetar smartare, inte hårdare. Du kommer att kunna hantera din tid så att du inte bränner upp din energi.

Ett sätt att arbeta smartare är till exempel genom att ta pauser medan du arbetar. När du gör detta kommer du att återvinna den energi du redan har lagt ner på att arbeta.

På detta sätt får du att hålla dig pigg under hela din arbetstid. Du kommer inte heller att vara helt utmattad i slutet av dagen eftersom du har sparat din energi medan du arbetade.

Att jobba smart förhindrar Stress

När du jobbar hårt blir du utmattad både fysiskt och mentalt. Detta kan sedan leda till stress som kan ha en betydande negativ inverkan på din livskvalitet. Att arbeta smart eliminerar stress och ger dig tillräckligt med tid för att göra andra viktiga saker.

Att arbeta smartare inte hårdare stödjer ett hälsosamt arbetslivsbalans. Du kommer inte alltid att vara för trött efter jobbet att du inte kommer att kunna lägga tid på att göra saker du tycker om att göra och spendera tid med familj och vänner.

Detta betyder att att arbeta smart inte bara kommer att minska din stressnivå, utan också få dig att leva ett lyckligare liv.

Att arbeta smart stöder kreativitet

Som företagare måste du vara en kreativ tänkare.

Du bör kunna tänka utanför ramarna och komma med innovativa lösningar. Och att jobba smartare inte hårdare stöder detta.

Hur? När du har mentaliteten att arbeta smartare och inte hårdare, kommer du alltid att vara på jakt efter smartare sätt att få saker gjorda. Denna mentalitet kommer att få dig att tänka kreativt hela tiden. Och ju mer kreativ du är med dina tankar, desto mer ökar din kreativitetsnivå. Att arbeta smart hjälper dig att producera högkvalitativa resultat och produkter

Hur man arbetar smartare och inte hårdare

Att jobba hårdare ger dig ett resultat eller produkt i slutet av dagen; det går inte längre än så.

Du får precis vad du hade tänkt att få.

Men det är annorlunda när du arbetar smart. När du arbetar smart lägger du kraften i din sinne och smarta verktyg för att fungera. Du fokuserar inte på att bara få en resultat skulle du sträva efter att få ett bättre resultat. Du kommer fokusera på andra detaljer om problemet som du annars inte har tänkt på.

Också eftersom du kommer att få saker gjorda på rekordtid , du kommer att ha tillräckligt med tid att ta hand om de små detaljerna.

I slutändan kommer du att få ett bättre resultat eller produkt .

Att arbeta smart motiverar och håller dig igång

Att arbeta hårt kommer att slita ut dig. Detta kan demoralisera dig och göra dig mindre intresserad av det du arbetar med.

Du kommer att känna för att ge upp vid flera tillfällen på grund av hur trött du är; ibland kan du till och med ge upp. Men motsatsen är fallet när du jobbar smart. Att arbeta smart gör att du gör saker bättre och snabbare.

Det hindrar dig från att bli lika utmattad som du gör när du jobbar hårt. När du jobbar smart kommer du att vara motiverad att fortsätta jobba eftersom du vet att du gör saker på bästa sätt sätt möjligt.

Att jobba smart ger din självkänsla en boost

Alla fördelar du kan åtnjuta av att arbeta smartare kommer att ge din självkänsla en boost.

När du får saker gjorda på rekordtid och de är av hög kvalitet, kommer att må så bra med dig själv. Din syn på saker och ting kommer att bli positiv. Du kommer att se dig själv göra saker bra och det kommer att få dig att tro på dina färdigheter och förmågor.

Du slutar tvivla på dig själv och ditt självförtroende kommer att öka avsevärt. Människor runt omkring dig skulle vilja spendera mer tid med dig för att lära sig ett och annat.

Nedan följer tips på hur du kan arbeta smartare för att göra ditt arbete effektivare.

1. Multitaska inte

Många människor gör misstaget att använda sig av multitasking när de har så många uppgifter framför sig.

De gör detta med hopp om att få fler saker gjorda på så kort tid som möjligt.

Om det här är du måste du sluta med denna vana. Tvärtemot vad du tror kan du inte fokusera på flera uppgifter på samma gång.

Detta gäller särskilt om uppgifterna kräver brainpower.

Den sorgliga sanningen är att multitasking kommer att göra dig förvirrad, utmattad och med nästan samma mängd uppgifter du hade i början. Du kanske känner att du har koll på saker när du gör flera saker, men det gör du troligen inte.

Så, istället för att multitaska och göra saker svårt för dig själv, gör dina uppgifter en efter en . Koncentrera all din uppmärksamhet på en uppgift och få det gjort. När du är klar, gå vidare till nästa, och sedan nästa.

Du kommer att se att du skulle slutföra din gör uppgifter snabbare och mindre stressande på detta sätt.

2. Vakna tidigt

Att vakna tidigt betyder att du börja dagen tidigt också. Det här försprånget hjälper dig att få saker gjorda i tid så att du kan vila. Men börja inte plötsligt vakna tidigt; använd istället en gradvis process.

Låt oss säga att du normalt vaknar kl. 9.00, börja inte plötsligt vakna kl. 06.00.

Börja med att vakna 08:45. Gå gradvis tillbaka tills du nu bekvämt kan vakna senast kl. 6.

3. Gör dina svårare uppgifter snabbt

Förhoppningsvis vet du att du alltid ska göra både vecko- och dagsplaner. Om du inte gör det måste du börja planera dina veckor och dagar. Planering är ett utmärkt sätt att prioritera dina uppgifter och se till att du håller dig på rätt spår hela dagen och veckan.

Men, gör inte bara en lista över dina uppgifter i ingen speciell ordning.

Snarare ordna dina uppgifter baserat på deras storlek, svårighetsgrad och betydelse.

Svårare och större uppgifter bör komma först före de andra mindre, mindre viktiga uppgifterna.

På detta sätt får du slutföra de svåra uppgifterna först och sedan slappna av när din vecka eller dag fortskrider.

Denna produktivitetsstrategi ser till att du gör de viktigaste sakerna först så att du inte skjuter upp att göra det senare för att du kanske har förbrukat din energi.

4. Ta pauser

Det kommer att bli mycket svårare att arbeta smartare om du är trött eller distraherad. Om du misslyckas med att ta pauser, din hjärna kommer att bli trött och det blir mycket lättare för dig att bli distraherad. Så, för att arbeta smartare måste du ta pauser mellan arbetet.

När du tar en paus, gör saker för att slappna av både hjärnan och kroppen. Det finns flera tekniker som hjälper dig att ta bra pauser.

5. Automatisera

I dagens tekniskt avancerade värld är automatisering av uppgifter en av de enklaste sakerna att göra.

Det finns flera produktivitetsverktyg som kan hjälpa dig att utföra vissa uppgifter på några minuter. Utvärdera ditt arbetsmönster och ta reda på de saker du gör upprepade gånger. Sök sedan upp verktyg som du kan använda för att automatisera dessa uppgifter.

Det finns så många verktyg som kan skära ner ditt arbete åt dig.

Du behöver bara leta efter dem.

6. Stapla inte upp uppgifter på din att göra-lista

Du kan bli skrämd av din att göra-lista när det finns så många uppgifter på den.

Du kan börja tänka ”det finns jag kan inte få allt det här gjort”. Att tänka på det här sättet kommer att demoralisera dig och du kommer troligen inte att slutföra uppgifterna. Så, istället för att lägga så mycket på din lista och inte fylla i dem, ha en kort lista.

En kort lista kommer inte att skrämma dig. Detta kommer att hålla dig motiverad att slutföra alla uppgifterna på din lista. Att ha en kort lista betyder inte nödvändigtvis att det är allt du kommer att göra den dagen. De sakerna på listan är bara uppgifter som du vet att du måste slutföra.

När du har sorterat dem kan du göra andra uppgifter också. Och vad du än gör efteråt kommer att vara en bonus.

7. Gruppera uppgifter

Om du har flera uppgifter på överväg att gruppera dem baserat på typerna. Placera liknande uppgifter i samma grupp och avsluta dem innan du går vidare till en annan grupp av uppgifter .

Detta är mycket bättre än att flytta mellan olika arbetstyper. Du kan också välja att gruppera dina uppgifter baserat på deras storlek. Placera små uppgifter i samma grupp och slå bort dem lista på en gång. Den här tekniken kan också hjälpa dig att undvika distraktioner.

8. Ta en tupplur – Hur man jobbar smartare inte hårdare

Att ta en tupplur kan hjälpa dig att återfå förlorad energi och även återuppliva ditt sinne.

Så, ta en tupplur när din energinivå är låg. Att dricka kaffe före din tupplur kan också få dig att känna dig mer energisk efter din tupplur.

Om du tar en powernap utan att dricka kaffe kan du vakna upp och känna dig sur. Men kaffe kommer att förhindra detta och få dig att känna dig mer utvilad efter din tupplur.

9. Gör dina uppgifter enligt energinivå

När du schemalägger dina uppgifter, se till att du också tänker på dina energinivåer.

Hur du schemalägger dina uppgifter kan i hög grad påverka din produktivitet. Alla har olika tider när de känner sig som mest energiska.

Detta beror på den ”dygnsrytmen” som är den inbyggda kroppsklockan alla har.

Medan vissa människor kan vara mest produktiva tidigt på dagen, ökar vissa människors produktivitet efter lunch eller till och med sent på kvällen. Om du ännu inte vet ut när du är som mest produktiv, då måste du ta reda på det så snart som möjligt.

När du vet dina mest produktiva timmar kan du schemalägg dina uppgifter med denna kunskap i åtanke.

Ordna dina uppgifter så att du får att hantera de mest utmanande uppgifterna under dina mest produktiva timmar.

10. Lyssna på musik medan du arbetar

Om du inte behöver mycket hjärna för uppgiften du arbetar med, då kan du lyssna på musik medan du arbetar. Enligt forskning kan du förbättra din prestation genom att lyssna på musik medan du arbetar.

Musik kan också hjälpa dig att känna dig mindre stressad när du arbetar.

Se dock till att musiken du lyssnar på matchar uppgiften du arbetar med.

Det kommer att vara kontraproduktivt att lyssna på musik med berättande texter om du gör en kognitiv uppgift.

Musiken skulle sluta distrahera dig snarare än att hjälpa dig. På samma sätt kan lyssna på musik som låter optimistisk göra att din repetitiva uppgift känns mindre repetitiv. Slutligen, se bara till att du lyssnar på låtar som inte kommer att distrahera dig från din uppgift.

11. Var ivrig att lära dig saker

Det finns så många saker att lära.

Så var alltid ivrig att lära. Lär dig nya saker ökar din förmåga att arbeta smartare.

Utvärdera dig själv och se var du saknar. Arbeta sedan mot att bli bättre inom dessa områden.

Se till att du alltid stannar kvar i kontakt med nya utvecklingar och trender.

Slutsats om hur att arbeta smartare inte hårdare

Att arbeta smartare inte hårdare är något varje seriös företagsägare och ledare borde veta hur man gör.

Och som du har sett i den här artikeln finns det så många sätt att arbeta på smartare.

Du måste dock undvika fallgropen att arbeta smartare och hårdare. När du börjar arbeta smartare har du extra tid till hands.

Medan du kan göra andra saker med denna extra tid, du bör vara försiktig så att du inte överanstränger dig. Du kommer att behandla dig själv orättvist om du fortsätter arbeta till utmattning även när du har slutfört de uppgifter du hade tänkt att göra.

Liknande inlägg

  • De 10 egenskaperna hos mentalt friska människor

  • Betting livsstilen

  • Är rekrytering HR?