Vikten av Friskvård – Varför det är Viktigt att ta Hand om Sig Själv

Friskvård – att ha hand om sig själv är en viktig aktivitet. Att ta hand om sig själv varje dag leder till en bättre framtid.

Det behövs ingen raketvetenskap för att förstå vikten av friskvård, vi behöver bara sunt förnuft för att veta varför friskvård anses vara det bästa botemedlet för att göra ditt liv bättre.

Att ta hand om sig själv mentalt, fysiskt, andligt och känslomässigt för att bli den bättre versionen av sig själv, är den enklaste raden som skulle kunna definiera friskvård.

Vi lever i ett hektiskt schema och det största hindret är att vi upptäcker att vi inte har tid. När vi överväger friskvård som ett alternativ börjar verkliga problem och vi börjar minska tid för friskvård.

WHO definierar friskvård – att ta hand om sig själv

World Health Organization definierar friskvård som ”förmågan hos individer, familjer och samhällen att främja hälsa, förebygga sjukdomar, upprätthålla hälsa och att klara av sjukdom och funktionshinder med eller utan stöd från en vårdgivare.

Enbart den här raden hjälper dig att förstå betydelsen av friskvård för en individ. Friskvård är inte själviskt eller något du har ett val till, det är viktigt för att leva ett bättre liv.

För att veta vikten av friskvård måste vi först förstå vad som är fördelarna med friskvård.

Fördelar med friskvård

Vi har alla ett fullspäckat schema och vi försöker alltid göra vår tid mer produktiv. Vi försöker alltid tjäna mer och mer men i dessa kriterier glömmer vi att ta hand om oss själva.

Förresten, vi glömmer hur en timmes friskvård skulle kunna förbättra vår dag. Vad du än gör som friskvård, gör dig starkare.

Låt oss ta en titt på fördelarna med friskvård. Den här listan kommer att ge dig mer anledning att ta hand om dig själv.

Lista över fördelar med friskvård

Att ta hand om dig själv påminner dig om vikten av dig själv. Friskvård hjälper dig att må bra om dig själv och i princip hur du känner för dig själv, världen kommer att kännas likadant.

Friskvård ger dig mer känsla av självkärlek.

Att delta i en friskvårdsdsrutin hjälper dig att hantera depression, ångest och stress. Friskvård hjälper dig att förbättra koncentration, minimera frustration och ilska, öka lyckan och förbättra din energinivå.

Friskvård hjälper dig att gå vidare från uppbrott. Det är därför de flesta av personen går med i gymmet precis efter uppbrottet.

Ju mer du bryr dig om dig själv, ju mer självförtroende växer du. Kanske en timmes vård av ditt sinne och kropp ger dig mer självförtroende att utforska dig själv.

Friskvård gör ditt perspektiv mer positivt än någonsin.

Du kan ta hand om andra om du tar hand om dig själv.

Friskvård hjälper dig att maximera din produktivitetsnivå. Enligt en studie tenderar den som förmedlar och tränar dagligen att vara mer aktiv än den som hoppar över träningspass.

Egenomsorg hjälper oss i den svåraste dagen när inget blir positivt i livet, det är vår kropp som reagerar positivt på vårt sätt. I mitt perspektiv räcker denna lista för att förstå vikten av friskvård, nu borde vi börja ta hand om oss själva. Nu ska jag berätta hur.

Börja ta hand om dig själv

Varför jobbar vi inte med oss ​​själva? eller hur startar man en friskvårdsrutin?

De är några frågor som du måste ställa till dig själv, du måste göra en att-göra-lista med saker att göra för att ta hand om dig själv. Du måste prioritera friskvårdsrutinen. Vi känner att vi inte har tillräckligt med tid, men det händer när vi tror att friskvård är ett alternativ. En timme är bara 4% av dagen, och om du inte kan ge 4% till dig själv bör du först ta en titt på ditt dagliga schema. Räkna ut att du är upptagen i verkligheten eller att du bara är trött på ditt dagliga schema.

Förresten, friskvård är avgörande för att leva livet fullt ut. Friskvård är gratis. Du kan börja hemifrån. Så vad du väntar på, friskvård handlar om dig och definitivt kommer det att göra ditt liv vackrare.

Självvårdsdimension

Enligt The Substance Abuse and Mental Health Services Administration (SAMHSA), finns det 8 dimensioner av friskvård. Vi diskuterar dessa med några bästa friskvårdsidéer.

1. Känslomässigt

Hur vi uttrycker oss:

Det bästa sättet att leva ditt liv är att uttrycka dig själv: uttrycka dina bra och dåliga känslor. Gör saker som gör ditt humör ljusare. Och tveka inte, du har bara ett liv.

  • Prata med dem som får dig att må bättre och ändra ditt humör till positivt.
  • Eliminera toxiciteten i ditt liv.
  • Skratta mer och skapa mer anledning till lycka
  • Kram för att krama din favoritperson
  • Lyssna på din favoritmusik med slutna ögon
  • Lek med ditt husdjur

2. Fysiskt

Hur vi äter och vilar:

Fysisk hälsa relaterad till hur du känner om din kropp och kost. Ta hand om din fysiska hälsa, kanske hjälpa dig i många aspekter av livet. Saker att göra.

  • Träna dagligen
  • Ät hälsosamt
  • Gör yoga
  • Ägnar med idrott
  • Ta bort dålig mat från kosten
  • Ta ta hand om din hud och ditt hår
  • Drick tillräckligt mycket vatten

3. Ekonomisk

Hur vi allokerar våra resurser:

Pengar är det grundläggande behovet för alla. Saker och ting blir värre när vi inte bryr oss om våra pengar. Saker att göra:

  • Öppna ett sparkonto och spara för dina dåliga dagar
  • Spara något för resor, funktioner och böcker.
  • Sänk dina onödiga utgifter
  • Tveka inte att investera i din affärsplan

4. Intellektuell

Hur vi tänker:

Ta hand om ditt sinne, gör dig smartare än någonsin. det kommer också att hjälpa dig att förbättra minnet, koncentrationen och öka din beslutsförmåga. Saker att göra:

  • Ta hand om dina känslor
  • Få tillräckligt med sömn
  • Läs böcker och artiklar
  • Lär dig nya saker
  • Ge tid åt din hobby
  • Utöka dina kunskaper
  • Få mer kunskap

5. Yrkesmässig

Hur vi behandlar vår karriär:

Det hör till vår tillfredsställelse med det arbete vi gör. Yrkesmässig friskvård handlar om vilken karriär du väljer att växa. Saker att göra

Välj den karriär du älskar:

  • Hitta arbete som inte bryter mot din etik, ditt värde och din princip
  • Vänd din passion till arbete
  • Lev ett stressfritt liv på ditt arbete

6. Socialt

Hur vi får kontakt med andra:

Socialt välbefinnande är relaterat till hur du tar hand om dina relationer, hur du knyter an till dina kollegor eller hur du hanterar social ångest. Det hjälper att bry sig mindre och utforska mer. Saker att göra:

  • Gå med dina kollegor på lunch
  • Sätta sunda gränser med dem
  • Hitta en resekompis
  • Utforska dig själv
  • Tänk inte för mycket på vad folk kommer att tycka om dig

7. Andligt

Hur vi belyser vår inre sanning:

Andligt friskvårdsrelaterat hur du tar hand om dina värderingar och etik och livsprinciper. Andligt välbefinnande hjälper dig att finna sinnesfrid, göra dig mer självsäker och tro på Gud. Du kan ta hand om dig själv andligt genom:

  • Bön
  • Volontärarbete
  • Meditation
  • Hjälpa behövande
  • Ta hand om djur

8. Miljö

Hur vi harmoniserar med naturen:

  • Andas in frisk luft
  • Städa ditt hus
  • Känn soluppgång och solnedgång

Bästa friskvårdsidéer

Nedan är en enkel lista att börja med, men det här är något som hjälper dig att växa fysiskt, mentalt, andligt och känslomässigt. Du kan göra ditt liv mer positivt genom att göra allt det här dagligen.

  • Ta hand om dig själv för att vara den bästa versionen du kan bli.
  • Skapa ett dagligt program för friskvård särskilt om du är tonåring.
  • Andas i en ren miljö på morgonen- 5-10 minuters promenad ute i naturen.
  • Meditation eller byte dagligen
  • Missa inte ett träningspass.
  • Glöm inte, ta ett avkopplande bad.
  • Borsta tändera två gånger om dagen.
  • Lyssna på din favoritmusik eller podcast när du reser.
  • Läser självhjälpsböcker eller artiklar på din fritid.
  • Ät hälsosamt dagligen.
  • Missa inte en diet.
  • Drick mycket vatten dagligen.
  • Ge din hud och hår näring.
  • Spara ett specifikt belopp dagligen för dina bra och dåliga dagar.
  • Lek med barn eller ditt husdjur.
  • Skratta mer.
  • Prata med din favoritperson.
  • Ge tid till din bästa vän och familj.
  • En 10-minuters promenad efter middagen med personen som får ett leende på läpparna.
  • Planera din dag innan du somnar.
  • Kontrollerar inte jobbrelaterade e-postmeddelanden innan du lägger dig eftersom det kan påverka din sömn.
  • Sov ordentligt varje dag.

Om det inte händer något positivt i livet kan du lägga till lite positivitet genom att ta hand om dig själv. Vikten av friskvård är väldigt stor när man mår som sämst. Det gör dig stark att möta alla tillstånd.

Related Posts

Lämna ett svar

© 2023 Icedover.nu - Theme by WPEnjoy · Powered by WordPress